• Home
  • Nieuws
  • Horizontale opvang: een leerrijke omgeving
Kinderopvang kindergarden 19
Kinderopvang kindergarden 19
117 05 sep

Horizontale opvang: een leerrijke omgeving

Binnen Kindergarden werken we met horizontale groepen. Dit betekent dat de groepen naar leeftijd zijn ingedeeld. Zo zijn er babygroepen (0-2 jaar), dreumesgroepen (1-3 jaar) en peutergroepen (2-4 jaar). Een aantal vestigingen heeft ook een peuterplus groep (vanaf 2,5 jaar). Zowel voor baby’s als voor oudere kinderen is een horizontale groep beter dan een verticale. Dit blijkt uit de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang 2018. Onze vestigingsmanager Debbie vertelt je graag waarom:

De keuze voor een horizontale groepsindeling sluit naadloos aan bij onze visie op kinderopvang en ons pedagogisch programma ‘Wereldwijs’. Wij bieden kinderen een leerrijke omgeving aan die afgestemd is op de belevingswereld van het kind. Doordat kinderen grotendeels in dezelfde leeftijdsfase zitten is het mogelijk om dagritme, activiteiten, interactie en inrichting hierop af te stemmen. Zo kunnen we kinderen op de juiste manier en op de juiste momenten rust bieden en uitdagen tot ontwikkeling.

005MKoning

Per leeftijd verschillende dagritmes
Het dagritme van een baby verschilt enorm van het dagritme van een dreumes of een peuter. De dag van een jonge baby bestaat uit veel (fles)voedingen en een aantal kortere slaapjes. Een dreumes daarentegen haalt zijn rust al uit één of twee slaapjes en heeft qua eten al een vaste dag structuur. Een peuter heeft vaak al genoeg aan een slaapmoment van ongeveer 1,5 uur. Voor hen zijn er drie tot vier vaste eetmomenten op de groep. Daarnaast vinden wij buitenspelen en bewegen ook heel belangrijk. Daarom proberen we tussen deze eet- en slaapmomenten de kinderen zoveel mogelijk bewegingsvrijheid te geven.

Hoe ziet dit er uit op de groepen?

IB7A8934

Baby
Een rustige groepssfeer is essentieel op een babygroep. Laag geluidsniveau en het doseren van spelmateriaal reduceren het aantal prikkels. We zorgen voor veel bewegingsvrijheid en duidelijke hoeken op de groep. Kinderen die vrij kunnen bewegen gaan vanzelf oefenen met houdingen om een nieuwe ontwikkelingsfase in te gaan, bijvoorbeeld om te kunnen rollen of zitten. Ook ontdekken ze door te bewegen allerlei nieuwe dingen en materialen met hun zintuigen. Een baby leggen wij het liefst op een zachte mat, op de grond. Wij maken geen gebruik van wippers of babystoeltjes en voeden de kinderen, die nog niet zelfstandig kunnen zitten, op schoot. De kinderen die zich nog niet zelfstandig kunnen verplaatsen, wisselen we vaak van plek. Pas als aan alle basisbehoeften voldaan is, is een baby klaar om te spelen en te ontdekken. De nabijheid van een pedagogisch medewerker is daarbij heel belangrijk. Ze kunnen dan in de nabijheid van een pedagogisch medewerker op onderzoek uitgaan en weer terugkomen. Pedagogisch medewerkers zitten dan ook actief op de grond bij de kinderen.

Daaf naast spiegel

Dreumes
Een dreumes bevindt zich in een hele andere ontwikkelingsfase. Hij wil klimmen, klauteren, leert lopen en houdt van verzamelen. Een dreumes houdt van grof motorische activiteiten en wil eigenlijk de hele dag bewegen, het liefst met andere kinderen. Ze worden sterker en krijgen een betere coördinatie. Deze nieuwe vaardigheden worden vaak omgezet naar een spelvorm. Voor de dreumesgroep wordt de ruimte dan ook anders ingedeeld dan bij de babygroep. Voor hen is er een klim en klauter hoek en wordt er gebruik gemaakt van kleiner materiaal. Ook zijn er manden, tassen en lege bakken om spulletjes te verzamelen en te sorteren. Al het materiaal staat op onze dreumesgroepen laag bij de grond en wordt in kleine hoeveelheden aangeboden. Op die manier blijft het overzichtelijk en worden ze uitgedaagd door het materiaal en kunnen ze zelf op onderzoek uitgaan.

IB7A9193

IB7A9202

Peuter
Vanaf twee jaar is een kind een peuter. Op de peutergroepen laten we de kinderen ‘spelend’ leren waarbij we onder andere passief spelmateriaal aanbieden. Dit is speelgoed waarbij een kind zelf nog iets moet ondernemen om er iets mee te kunnen. In deze levensfase is een kind druk met de fijn-motorische ontwikkeling en vinden de kinderen dus ook aangepast spelmateriaal in de lage kasten op de groep. Voor een baby of jonge dreumes, die ook nog graag speelgoed ontdekt met zijn mond, zijn deze materialen nog niet veilig genoeg. De fijn motorische activiteiten vragen veel van hun concentratie en dienen goed afgewisseld te worden met grof motorische activiteiten.

Max kralen spelen

Samen opgroeien
Een horizontale groepsindeling is dus een mooie manier om de kinderen een veilige omgeving te bieden. Een omgeving waarin zij in hun behoeften worden voorzien, ze gestimuleerd worden om nieuwe dingen te leren en waar zij op ontdekkingstocht kunnen gaan met hun leeftijdsgenootjes die voor dezelfde uitdagingen staan. Samen opgroeien is het leukste wat er is!

040MKoning

Meer nieuws? Bekijk het nieuwsarchief

Kinderen krijgen hier de ruimte om zich in hun eigen tempo te ontwikkelen, ondersteund door de liefdevolle zorg van de pedagogisch medewerkers”

2619

Louise Wulffers

Vestigingsmanager Den Haag Bezuidenhoutseweg
2619
×