• Home
  • Nieuws
  • Mediaopvoeding: 'Mag ik even op de iPad?'
Kinderopvang kindergarden 21
Kinderopvang kindergarden 21
167 29 mei

Mediaopvoeding: 'Mag ik even op de iPad?'

Hoe kun je kinderen begeleiden in het gebruik van digitale media? Onze pedagogisch medewerker Denise weet hoe lastig dit soms kan zijn. Ze deelt haar ervaringen en geeft tips.

Digitale media is tegenwoordig niet meer weg te denken. Kijk bijvoorbeeld maar eens om je heen bij de kantine van een sportvereniging en je ziet veel kinderen met een mobiel of tablet in hun handen. Het is bijzonder dat ze zichzelf hebben aangeleerd hoe de apparatuur en apps allemaal werken. De allerkleinsten zijn al druk aan het ‘swipen’, maken puzzels en de wat groteren verbazen ons met vlogs op YouTube. En wij ouders? Wij kunnen er ook wat van. Hoeveel zijn er niet met hun mobiel in de weer, terwijl de kinderen aan het spelen zijn? Hoe makkelijk ook om een kind stil te houden in een restaurant met een tablet of telefoon. Geen kind zal tegenstribbelen!

Je ontkomt niet aan digitale media, maar je kunt er wel grenzen aan stellen. Als pedagogisch medewerker en ouder van drie kinderen, weet ik hoe lastig dit kan zijn. De grootste uitdaging is om een goede balans te vinden. Naast digitale media moet er ook tijd zijn om buiten te spelen, te sporten, te lezen, voldoende te slapen en met elkaar te praten en te lachen.

MKoning Kindergarden 0E3A7599

Mediagebruik bij Kindergarden
Bij Kindergarden maken we bewust de keuze om digitale media niet aan kinderen van 0 tot en met 4 jaar aan te bieden. We gaan ervan uit dat ze thuis al meer dan voldoende hiermee in aanraking komen. Voor een goede balans tussen digitaal en fysiek spel bieden we op de dagopvang activiteiten aan die een beroep doen op andere interesses en talenten. Wat mediagebruik betreft staat het ontdekken van boeken en lezen dan centraal.

Op onze buitenschoolse opvang bieden we digitale media wel aan en zijn de regels van het gebruik anders per leeftijdscategorie. Zo is het vanaf 7 jaar mogelijk om de pc’s en laptops, zonder direct toezicht, te gebruiken. Een pedagogisch medewerker zal om de vijf minuten langs komen om te kijken of alles goed verloopt. Dat wil zeggen dat de kinderen de computers alleen gebruiken voor educatieve doeleinden, zoals huiswerk, filmpjes editen, foto’s bewerken en onderwerpen opzoeken voor projecten.

We willen de kinderen niet afschermen voor het internet, maar juist in gesprek gaan over wat ze er tegen kunnen komen en erover praten als ze iets hebben gezien wat interessant is. De BSO kinderen maken ook geregeld leuke vlogs voor Kindergarden. Deze vind je op ons YouTube kanaal en Facebook pagina

Begrip van media
Kinderen weten van jongs af aan al goed hoe de functies en apps van digitale apparatuur werken. Maar hoe help je hen digitale media ook te begrijpen en hoe kun je problemen voor zijn?

Tip: laat je kind vertellen
Samen praten over media is de beste manier om goed zicht te krijgen op wat je kind al begrijpt en waarin je jouw kind kunt ondersteunen. Help je kind met media op weg door te vragen wat het ziet. Zo leren jonge kinderen dingen benoemen en te focussen. Ook trainen ze zo hun geheugen. Het is vooral belangrijk dat je kind in zijn eigen tempo vertelt wat het ziet. Door emoties in een boek of op een scherm te benoemen, oefent het gelijk met empathie. ‘Hoe kijkt de prinses?’, ‘Is zij blij of boos?’ ‘Waarom?’

Tip: stel je kind gerust
Je kind kan bang worden van iets dat op het scherm voorbij is gekomen. Vooral vanaf vier jaar kunnen kinderen hier last van hebben. Voor hen is alles echt. Daarom heeft het geen zin te zeggen dat monsters niet bestaan of dat het geen bloed is, maar ketchup. Je kunt beter geruststellen en troosten, bijvoorbeeld door een knuffelbeest te geven of een nachtlampje aan te laten.

Het scherm de baas
Van jongs af aan heeft het scherm een grote aantrekkingskracht. Het drukken op knopjes en de kleuren, bewegingen en geluidjes die jonge kinderen daarmee oproepen, stimuleren het beloningssysteem in hun hersenen. Alleen zijn lang niet alle apps en spelletjes die zij leuk vinden goed voor hun ontwikkeling. Daarbij leren jonge kinderen het meeste in de echte wereld: hoe dingen ruiken, voelen en bewegen.

Tip: leer je kind dat het zelf kan stoppen
Het stellen van grenzen aan schermtijd is niet alleen belangrijk om tijd over te houden voor andere dingen. Een kind leert ook dat jij de baas bent over het scherm en niet andersom. Kinderen hebben jouw sturing hierbij hard nodig. Leer je kind dat het zélf kan stoppen met media. Een kookwekker of alarm op je telefoon helpt jou én je kind de tijd in de gaten te houden. Gaat het wekkertje? Time’s up!

Tip: leer je kind jou erbij te roepen
Het kan gebeuren dat een kind onbedoeld op online plekken terecht komt die ongeschikt zijn. Bijvoorbeeld als het bij de buren of bij een vriendje op een scherm speelt zonder internetfilter. Komt je kind iets geks tegen? Leer het dan het scherm weg te leggen of weg te draaien en jou of een andere volwassene in de buurt erbij te roepen.

Tip: zorg voor een goede balans
Voor de ontwikkeling is het belangrijk dat een kind allerlei ervaringen opdoet. Hoe ruikt een bloem? Hoe voelt zand tussen je tenen? Hoe kijk je als je boos bent? Om alle indrukken op een dag te verwerken, is het ook belangrijk dat een kind voldoende slaap en rust krijgt. Houd de hoeveelheid schermtijd dus beperkt en zorg voor een goede balans.

Tip: bedenk een activiteit
Filmpje bekeken? Geef je kind daarna de ruimte om zelf thuis dingen te ondernemen. Zoals de digitale hit van dit moment: zelf slijm maken. Of probeer een boek te vinden met een thema dat het interessant vindt en koppel dat aan een museumbezoek. Het gaat om de balans tussen digitaal en iets fysieks doen in de echte wereld.

Tip: bepaal vooraf duidelijke regels
Zo kan de afspraak zijn dat na 17:00 uur de iPad aan mag of dat er op de Playstation gespeeld mag worden. En dan na het eten juist niet meer om zo rustig de avond in te gaan en voor te bereiden op het naar bed gaan. Je voorkomt hiermee discussies op schooldagen. In het weekend kunnen er andere regels gelden.

0E3A5953

Tot slot
Je kunt ook bepaalde filters instellen om te voorkomen dat je kind ongeschikte dingen tegenkomt. Denk aan de kindvriendelijke modus op YouTube of Google. Toch kan het instellen van deze filters ook weer een tegeneffect hebben: dat kinderen het juist elders gaan opzoeken zo gauw ze ontdekken dat ze thuis niet overal bij kunnen komen.

Goede begeleiding en opvoeding in het mediagebruik biedt nog altijd het beste resultaat. Praat gerust met andere ouders hierover en kijk hoe je elkaar kunt helpen. Zo schreef Steven Pont laatst een mooi artikel in de Volkskrant over computergebruik bij kinderen en hoe je hier samen sterk in kunt staan. Benieuwd naar jullie tips en verhalen!

#mediaopvoeding #digitalemedia #computergebruik #ontwikkelingkind

Meer nieuws? Bekijk het nieuwsarchief

Begrippen als ‘ontwikkeling’ en ‘vertrouwde en veilige omgeving’ zie je in een brochure – Kindergarden geeft er daadwerkelijk inhoud aan.”

quoteram 1

Patricia-Nicole van Handenhove

moeder van Mees uit Rotterdam
quoteram 1
×