• Home
  • Nieuws
  • Onze basis: Respect, zelfstandigheid en vrijheid
VERVOLG 7
VERVOLG 7
53 04 nov

Onze basis: Respect, zelfstandigheid en vrijheid

Bij Kindergarden stimuleren we de natuurlijke drang van kinderen om zelf op onderzoek uit te gaan. Ze willen zelfstandig worden en alles zoveel mogelijk zelf doen. ‘Help mij het zelf te doen’, is dan ook een bekend thema bij ons. Dit stimuleert al van jongs af aan zelfstandigheid, onbevangenheid en eigenwaarde. Respect, zelfstandigheid en vrijheid zijn hierbij belangrijke waarden.

Vervlochten in alles

Bij Kindergarden zijn deze drie waarden in alles vervlochten; van de manier van communiceren tot de inrichting van de groepen. Een aantal voorbeelden:

Respect
We ondersteunen onze handelingen altijd met taal. Wanneer een kind bijvoorbeeld een slabber om krijgt, zullen we het kind altijd vanaf de voorkant benaderen en benoemen dat we een slabber om gaan doen. Net als voor volwassenen, is het niet prettig voor kinderen als er iets achter hen plaatsvindt.

Zelfstandigheid
We stimuleren alle kinderen op elke leeftijd om eerst iets zelf te proberen. Dat begint al bij de baby’s. Zelfs de allerkleinsten kunnen al meer dan je denkt. Wanneer we baby’s op een mat laten spelen, leggen we hem of haar op de rug neer. Zo worden zij uitgedaagd om zelf te draaien of zitten. Dit bevordert de motorische ontwikkeling, zelfstandigheid en eigenwaarde. Als iets nog niet lukt, zijn de pedagogisch medewerkers direct in de buurt om te helpen.

Vrijheid
Er zijn natuurlijke, eenvoudige materialen aanwezig op de groepen. Zo kunnen kinderen hun fantasie, creativiteit en ontdekkingsdrang gebruiken. Ze krijgen zo veel mogelijk de ruimte om zelf naar deze materialen toe te gaan. Materialen liggen dus altijd binnen bereik van de kinderen. Door goed te observeren, zien we hoe ver een kind is in zijn ontwikkeling of waar talenten liggen.
Denk bijvoorbeeld aan lepels en roestvrijstalen kommetjes met daarin kleine blokken. Ieder kind kan er zelf voor kiezen om met de kommetjes te spelen. Gaat hij stapelen, geluid maken of haalt hij de blokken erin en eruit? Onze pedagogisch medewerkers kijken van een afstand toe. Ze zien wat het materiaal met het kind doet. De volgende activiteit kan dan aangepast worden aan de ontwikkeling en interesse. Bijvoorbeeld, maakt het kindje lawaai met de bakjes? Dan gaan we samen muziek maken.

Tips voor thuis

  • Neem een nieuwsgierige, liefdevolle, positieve houding aan en gebruik een zachte stem
  • Beweeg rustig door de ruimte. Van drukke bewegingen kunnen kinderen druk of onrustig worden
  • Maak vaak oogcontact en lichamelijk contact, bijvoorbeeld in de vorm van een aai over de bol of door een arm om het kind heen te slaan. U laat het kind hierdoor blijken ‘het gezien te hebben’, zonder daar altijd taal voor te gebruiken. Het kind voelt dat er aandacht voor hem is
  • Praat op een gelijkwaardige, respectvolle manier met kinderen. Ga naar het kind toe en spreek op ooghoogte. Zo voelt uw kind zich gerespecteerd en serieus genomen
  • Verbeter taal niet, maar geef correcte en langere zinnen terug. Dit zorgt voor zelfvertrouwen
  • Besef dat er altijd reden is voor gedrag en ga naar deze reden op zoek
  • Laat uw kind zoveel mogelijk zelf ontdekken en geef hem hier de ruimte en tijd voor.

Bent u benieuwd naar hoe wij dit verder aanpakken? We vertellen het u graag tijdens een bezoek aan de vestiging vestiging, of vraag het ons.

 

Altijd als eerst op de hoogte?

Ontvang 6x per jaar interessant en leuke artikelen over opvoeden en opgroeien:

Ja, ik ben graag op de hoogte

Meer nieuws? Bekijk het nieuwsarchief
clock

Kom eens op bezoek

of

Net als de kinderen voelen onze medewerkers zich thuis bij Kindergarden.”

Sandra Dijkgraaf

Vestigingsmanager Capelle aan den IJssel
×