Wat zijn 21e-eeuwse vaardigheden - en hoe stimuleren we die op de BSO?

Tips en advies
BSO

De wereld verandert vlug door technologie en digitalisering. Hoe fijn is het als kinderen spelenderwijs vaardigheden ontwikkelen die hen voorbereiden op deze toekomst? Op onze BSO’s laten we ons inspireren door verschillende 21e-eeuwse vaardigheden zoals creatief denken, samenwerken en slim omgaan met media. In deze blog lees je hoe we deze vaardigheden stimuleren op de BSO én geven we tips om dit ook thuis eens te proberen.

Spelenderwijs voorbereid op de toekomst

Bij Kindergarden creëren we een omgeving die kinderen inspireert om te groeien. Op onze BSO’s dragen we graag bij aan de ontwikkeling van vaardigheden passend bij deze tijd. Op een ontspannen en speelse manier - én altijd passend bij de leeftijd van het kind. Het SLO (landelijk expertisecentrum voor het curriculum) benoemt elf zogeheten 21e-eeuwse vaardigheden. Wij focussen ons vooral op vijf hiervan:

  1. 1. Creatief denken

  2. 2. Samenwerken

  3. 3. Kritisch denken

  4. 4. Sociale en culturele vaardigheden

  5. 5. Omgaan met media

Creatief denken stimuleren

Creativiteit zit in ieder kind. Het gaat hierbij om het bedenken van nieuwe ideeën en oplossingen voor allerlei vragen en situaties. Op onze BSO’s geven we kinderen de ruimte om hun fantasie te gebruiken. Onder andere met creatieve materialen, bouwmateriaal en verkleedkleren kunnen ze hun eigen wereld creëren.

We dagen ze ook uit om zelf oplossingen te bedenken voor kleine uitdagingen. Bijvoorbeeld: hoe bouw je een brug van blokken? Of: kun je een eigen spel verzinnen dat je samen kunt spelen?

Tip voor thuis: Geef je kind de vrijheid om te spelen en te fantaseren. Denk aan bouwen met Lego, tekenen of samen verhalen verzinnen. Zo stimuleer je het creatieve denken!

Samenwerken met anderen

Samenwerken is een vaardigheid die kinderen hun hele leven nodig hebben. Op school, in een sportteam of later op het werk. Dit draait om samen een doel bereiken, luisteren naar elkaar, ideeën delen en afspraken maken. 

Op onze BSO’s oefenen kinderen dit spelenderwijs. Ze werken samen aan projecten, zoals een filmpje maken of een kunstwerk creëren. Tijdens mentormomenten versterken we het groepsgevoel, en in kleine groepjes praten we over onderwerpen die hen bezighouden. 

Tip voor thuis: Speel samen een bordspel waarbij overleg nodig is, of vorm een team voor een huishoudelijke taak - zoals samen koken of opruimen. Zo leren kinderen dat samenwerken leerzaam én leuk kan zijn.

Kritisch denken

Kritisch denken is een waardevolle vaardigheid voor nu en later. Het helpt kinderen om zelf keuzes te maken die goed doordacht zijn. Ze leren informatie onderzoeken, afwegen en hun mening onderbouwen. Daarvoor is denkvaardigheid nodig: het vermogen om te analyseren en te begrijpen wat klopt - en wat niet. Pedagogisch professionals kunnen deze vaardigheid bijvoorbeeld stimuleren door:

  • Open vragen te stellen, zoals: ‘Waarom denk je dat?’ of ‘Wat zou er gebeuren als…?’
  • Nieuwsgierigheid aan te moedigen: kinderen zoeken zelf informatie op, voeren kleine experimenten uit of geven hun mening over een onderwerp.

Tip voor thuis: Bespreek samen het nieuws of een gebeurtenis en vraag wat je kind ervan vindt. Of: laat je kind zelf keuzes maken en deze keuzes onderbouwen (‘Waarom kies je daarvoor?’).

Sociale- en culturele vaardigheden

Samen leven en leren doe je met mensen van allerlei verschillende sociale, culturele en etnische achtergronden. Deze vaardigheid gaat over: inlevingsvermogen en belangstelling tonen en kennis hebben over verschillende culturen en verschillen. Hoe we dit op de BSO stimuleren? We maken kennis met verschillende culturen via bijvoorbeeld eten, muziek, verhalen of spelletjes.

Tip voor thuis: Lees samen boeken over andere culturen en praat over gevoelens en hoe je rekening houdt met anderen.

Omgaan met media

In de digitale wereld van vandaag is het belangrijk dat kinderen op een veilige en verantwoorde manier leren omgaan met media. Wij stimuleren mediawijsheid bijvoorbeeld door:

  • We bespreken wat echt of nep is op internet, of door kinderen hun eigen nieuwsbericht of BSO-journaal te laten maken.
  • Creatief aan de slag te gaan met digitale tools, zoals apps voor tekenen, muziek maken of leren programmeren (zoals Beebots en programmeer LEGO).

Zo leren kinderen niet alleen beter hoe media werken, maar ook hoe ze die bewust en creatief kunnen gebruiken.

Tip voor thuis: Praat samen over online veiligheid en schermgebruik. Wat is geschikt, en wat niet? Speel samen educatieve games of laat je kind iets maken op de computer - van een tekening tot een eigen verhaal.

Meer weten over mediawijsheid op onze BSO’s? Lees verder in deze blog.