Veelgestelde vragen over onze kinderopvang
- Er zijn geen vragen gevonden met [query].
Veelgestelde vragen
- Gelijk plek, wachtlijsten, inschrijven en opzeggen
- Onze producten, diensten en contracten
- Facturatie, tarieven en kinderopvangtoeslag
- Ruilen
- Binnenkort starten
- Op de BSO vestiging
- Op de KDV vestiging
- Mijn Kindergarden / Ouderapp
- Klachten
- Werken bij Kindergarden
-
Veelgestelde vragen over Gelijk plek, wachtlijsten, inschrijven en opzeggen
Gelijk plek of wachtlijst?
Hoeveel wachtenden zijn er voor me?Dat is lastig te zeggen. Op de wachtlijst staan namelijk kinderen van alle leeftijden en we werken met horizontale groepen. Zodra er een plek vrijkomt die aan je wensen voldoet, bieden we je ‘m natuurlijk aan.
Hoe groot is de kans dat ik een plek krijg?Dat hangt van verschillende factoren af: gewenste dagen, om hoeveel dagen het gaat en hoe flexibel je bent. Een kans op een plek voor 1 dag is bijvoorbeeld groter dan dat er in één keer 3 of 4 dagen beschikbaar komen. Hoe flexibeler je als ouder bent, hoe groter de kans dat we je een aanbod kunnen doen.
Wanneer hoor ik of er een plek is?Zoek je op korte termijn plek? Dan kijken we graag wat de mogelijkheden zijn in onze planning. Bij drukkere vestigingen werken wij vaak rond de 4 maanden vooruit. Dus het kan een tijdje duren voor je iets van ons hoort. Is er een wachtlijst? Dan zijn we afhankelijk van opzeggingen/wijzigingen in de planning om weer nieuwe plekken beschikbaar te krijgen.
Ben je zwanger en zoek je op wat langere termijn plek? Bij Kindergarden werken we met horizontale groepen wat effect heeft op hoe ver we vooruit kunnen plannen. Horizontaal betekent dat kinderen op een bepaald moment doorstromen naar de volgende groep. Omdat we hierbij rekening houden met de ontwikkeling, de leeftijd van de kinderen en de dagen die een kind op de kinderopvang heeft, kijken we afhankelijk van de drukte op de vestiging hiervoor 4 tot 6 maanden vooruit. Daarbij kan er in een planning nog zoveel veranderen. Factoren die bijvoorbeeld van invloed zijn: aanmelding van broertjes/zusjes (zij krijgen voorrang), wijziging van kinderen die al geplaatst zijn (ruilen of uitbreiden van dagen) en opzeggingen.Werken jullie met wachtlijsten?Op veel vestigingen werken we met wachtlijsten omdat veel plekken momenteel gevuld zijn. Om een nieuwe plek voor jou beschikbaar te krijgen, zijn we afhankelijk van opzeggingen of wijzigingen in de planning. Daarnaast zijn factoren zoals je gewenste startdatum, het aantal dagen en voorkeursdagen van invloed. Dit maakt het heel lastig om een inschatting te maken hoe lang het duurt voordat er plaatsingsmogelijkheden ontstaan.
We werken bovendien met twee soorten wachtlijsten:- interne voorrangswachtlijst voor broertjes en zusjes en voor aanvragen van extra dagen van al geplaatste kinderen
- algemene wachtlijst voor kinderen die nog niet geplaatst zijn bij Kindergarden.
Inschrijven
Wanneer moet ik me inschrijven voor kinderopvang?Om de kans op een plek te vergroten, raden we je aan om je kind zo snel mogelijk in te schrijven bij onze kinderopvang. We houden rekening met je voorkeuren tijdens onze planning en doen ons uiterste best om aan je wensen te voldoen.
Is de inschrijving een garantie dat ik daadwerkelijk een plek heb?We doen ons uiterste best om een plek voor je te realiseren. Maar we kunnen helaas geen garantie geven dat we meteen vanaf de gewenste startdatum een plek beschikbaar hebben op de voorkeursdagen.
Zijn er kosten aan verbonden om mijn kind op de wachtlijst te plaatsen en/of in te schrijven?Nee, het inschrijven voor de wachtlijst is kosteloos en vrijblijvend.
Zijn er annuleringskosten?Aan de inschrijving zijn geen annuleringskosten verbonden. Op het moment dat je als ouders het contract getekend hebt, kun je de plek nog tot 1 maand voor plaatsing kosteloos annuleren. Anders hanteren we een opzegtermijn van 1 maand.
Met wie heb ik contact over mijn inschrijving?Bij Kindergarden werken we met accountmanagers (per regio) en met planners. Je hebt telefonisch contact met je accountmanager. Hebben we een plek voor je en kunnen we je een aanbieding doen, dan ontvang je die per mail van ons.
Hoe schrijf ik mijn tweede of volgende kindje in bij Kindergarden?De inschrijving kan je per mail doen via klantcontact@kindergarden.nl. Wij horen graag je uitgerekende datum en per wanneer je de opvang zou willen starten. Zo kunnen we je op de wachtlijst plaatsen en je tijdig informeren over de beschikbaarheid van de gewenste dagen en de startdatum.
Opzeggen
Hoe kan ik opzeggen?Opzeggen mag altijd als je maar 1 maand opzegtermijn in acht neemt. Deze maand geldt ook als je een deelopzegging doet: 1 dag minder bijvoorbeeld. Graag ontvangen we je bericht per mail via klantcontact@kindergarden.nl.
-
Veelgestelde vragen over Onze producten, diensten en contracten
Producten en diensten
Welke diensten bieden jullie aan?We bieden op dit moment twee soorten diensten aan. Lees er hier meer over:
Bieden jullie flexibele contracten aan?Flexibele contracten zijn bijvoorbeeld het afnemen van kinderopvang om de week, op halve dagen, dagen flexibel inzetbaar, 40-weken contracten, alleen vakantieperiodes opvang.
Nee, we bieden geen flexibele contracten. Dit heeft er mee te maken dat we bij de meeste vestigingen wachtlijsten hebben. Daarbij vinden we het heel belangrijk om de rust en de continuïteit op de groep te kunnen waarborgen. Er zijn wel uitzonderingen; dit is helemaal afhankelijk van naar welke vestiging je interesse uit gaat.Bieden jullie ook tweetalige opvang aan?Nee, we bieden geen tweetalige opvang aan.
Contracten
Ik wil een extra dag afnemenWanneer je een incidentele extra dag wil afnemen, kun je dit aanvragen via de Ouder app. Wanneer de bezetting op de groep het toelaat, kun je gebruik maken van deze extra dag. Als je ruiltegoed hebt opgebouwd (door eerdere afmeldingen tijdig te doen), dan kan je de incidentele dag betalen door middel van dit ruiltegoed.
Wil je structureel een extra dag aanvragen, neem dan contact op met onze afdeling customer care per mail klantcontact@kindergarden.nl of telefonisch via 020 423 54 22.
Ik wil een wijziging in mijn contract aanbrengen. Hoe doe ik dat?Wil je iets wijzigen in je contract, bijvoorbeeld een extra dag of een andere dag, neem dan contact op met onze afdeling customer care, per mail klantcontact@kindergarden.nl of telefonisch via 020 423 54 22. We kijken graag met je mee wat de mogelijkheden zijn.
Mijn kind wordt binnenkort 4 jaar. Stopt het contract dan automatisch?Het contract loopt tot de dag dat je kind 4 jaar wordt. Daarna stopt het automatisch. Op de 4e verjaardag mag je kind al naar basisschool.
Ontvang je Kinderopvangtoeslag? Vergeet dan niet om wijzigingen door te geven aan de Belastingdienst. Op deze pagina van de Belastingdienst vind je alle informatie die je nodig hebt rond de 4e verjaardag van je kind.Kan ik het contract voor mijn 4-jarige kind eventueel nog even verlengen?Het contract loopt tot de dag dat je kind 4 jaar wordt. Gaat je kind niet meteen naar de basisschool vanaf zijn/haar 4e verjaardag, bijvoorbeeld omdat er vakantie is, dan kunnen wij een verzoek indienen voor verlenging. Dit kan alleen wanneer de doorstroom van baby's en dreumesen en de daarmee samenhangende plaatsing van broertjes en zusjes niet in het gedrang komt.
Zodra je weet dat er verlenging nodig is, horen wij dit graag zo snel mogelijk. Dit kan telefonisch (020 423 54 22) of per mail via onze afdeling customer care. Wij vragen de verlenging vervolgens aan bij de GGD en koppelen aan je terug of het is goedgekeurd.Zijn BSO-contracten inclusief hele dagen opvang tijdens studiedagen en/of schoolvakantie?Bij een BSO-contract bieden we na schooltijden opvang. Afhankelijk van wanneer de school uitgaat worden kinderen rond die tijd door een pedagogisch medewerker opgehaald. Tijdens schoolvakanties en/of studiedagen zijn kinderen de hele dag welkom op de BSO. Hiervoor gelden dezelfde tijden als bij het kinderdagverblijf: 07:30-18:30 uur. Dit geldt alleen voor de contractdagen. Mocht bijvoorbeeld een studiedag buiten je contractdag vallen, kan er in overleg met de vestigingsmanager worden gekeken of deze extra dag aangevraagd kan worden.
-
Veelgestelde vragen over Facturatie, tarieven en kinderopvangtoeslag
Facturatie
Hoe verloopt de facturatie?Kindergarden factureert vooruit. De facturatie loopt gelijk met de betaling van de Kinderopvangtoeslag die op de 20ste wordt betaald over aankomende maand.
Elke maand rond de 16e publiceren we de factuur voor de volgende maand in het Ouderportaal. Je vindt de facturen in het menu links onder ‘documenten’ en dan bij het tabje ‘facturen’. Heb je een automatische incasso afgegeven? Dan wordt het bedrag tussen de 23e en de 27e van de maand geïncasseerd. De precieze datum van afschrijving vind je in de Ouder App.Betaal je handmatig? Dan heb je 15 dagen de tijd om de factuur over te maken.
Ik wil liever geen automatische incasso afgeven, kan ik het ook zelf overmaken?Onze voorkeur heeft het om de betalingen te laten lopen via automatische incasso. Zo betaal je altijd op tijd en hoef je je geen zorgen te maken over het tijdig betalen van de facturen.
Het is ook mogelijk om de factuur zelf over te maken. Zorg er dan voor dat je de factuur voor het einde van de maand betaalt (binnen 15 dagen zoals hierboven ook aangegeven), anders gaat het herinneringen proces lopen. Zonde als je onnodige incassokosten moet betalen.Hoe worden extra dagen gefactureerd?Heb je een extra dag afgenomen, dan wordt de factuur hiervan op de 1e van de maand gepubliceerd in het Ouderportaal. Rond de 6e van dezelfde maand wordt het bedrag geïncasseerd.
Ik ben halverwege de maand gestart, hoe verloopt de eerste facturatie dan?Het kan natuurlijk zo zijn dat je halverwege de maand start. Je eerste factuur kan dan niet worden meegenomen in het normale facturatieproces. Wanneer je bijvoorbeeld start op de 20e van de maand, kunnen we de factuur niet rond de 16e publiceren zoals we bij het standaard facturatieproces doen. Start je dus later in de maand, dan ontvang je de factuur rond de 4e van de volgende maand. Rond de 8e van die maand wordt het bedrag vervolgens geïncasseerd.
Tarieven
De tarieven van jullie vestigingen zijn niet overal gelijk. Hoe kan dat?Dat heeft met verschillende factoren te maken: de locatie van de vestiging bijvoorbeeld, de huur van het pand of de concurrentie in de buurt.
Hoe is jullie maandtarief opgebouwd?We rekenen vanuit een jaarbedrag. Het uiteindelijke jaarbedrag wordt verdeeld over 12 maanden. Daardoor wordt er elke maand hetzelfde maandbedrag gefactureerd. Hierin zijn de feestdagen, zoals Pasen, Kerst en Hemelvaart al verwerkt.
Krijg ik bij een tweede of volgend kind korting?Nee, aan een tweede of volgend kind zit geen korting verbonden. Bij een tweede kindje krijg je als ouder in verhouding wel meer kinderopvangtoeslag via de Belastingdienst.
Wat zijn de kosten voor de opvang?We hanteren een vaste prijs per maand voor het aantal opvangdagen per week. We zijn 11 uur per dag geopend. De maandprijs blijft gelijk ongeacht het aantal uur per dag dat je kind daadwerkelijk naar de opvang gaat. De kosten per maand kunnen per locatie verschillen. De tarieven kun je per vestiging terugvinden op onze website. Daar vind je ook een rekentool om te berekenen wat je netto betaalt voor de kinderopvang.
Meer informatie over de kosten voor kinderopvang vindt je hier.
Veranderen de tarieven elk jaar?Ja, elk jaar rond november ontvang je bericht over de jaarlijkse tariefsaanpassingen (voor het volgende kalenderjaar). Die zijn enerzijds nodig om de indexering van de (loon-) kosten en de inflatie te kunnen dragen en anderzijds om een gezonde bedrijfsvoering te kunnen waarborgen.
Wat zijn de kosten van een extra dag en verlengde opvang?Voor de opvang van een extra dag en verlengde opvang (dat is opvang tussen 07:00 uur en 07:30 uur en tussen 18:30 en 19:00 uur) gelden afwijkende tarieven. We berekenen het tarief voor verlengde opvang over eenheden van 15 minuten (of een gedeelte ervan). Maak je bijvoorbeeld 20 minuten gebruik van de verlengde opvang? Dan betaal je voor 2x 15 minuten.
Kinderdagverblijf 2024 Extra dag € 93,31 Extra kwartier € 7,11
Buitenschoolse Opvang 2024 Extra dag regulier/schooldag € 93,31 Extra dag schoolvakantie € 43,40 Extra kwartier € 7,11
We passen de tarieven jaarlijks aan. Iedere november maken we de tarieven bekend voor het jaar erop. Dit communiceren we per mail en passen we vervolgens ook aan op onze website.
Kinderopvangtoeslag
Heb ik recht op kinderopvangtoeslag?Dit is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het inkomen van de ouder(s). Kinderopvangtoeslag vraag je aan via de Belastingdienst. Hier vind je alle benodigde informatie.
Hoeveel kinderopvangtoeslag ontvang ik?De Belastingdienst bepaalt of je in aanmerking komt voor de kinderopvangtoeslag en wat de eventuele hoogte is van dit bedrag. Via onze website en op de website van de Belastingdienst kun je een proefberekening maken om te zien of je als ouder recht heb op kinderopvangtoeslag. Om de proefberekening te kunnen maken, heb je de volgende informatie nodig die je op onze tarievenpagina’s kunt vinden.
- aantal uren per dag/maand
- gemiddeld uurtarief
- maandprijs
De opvanguren die ik afneem bij jullie nemen af of toe. Moet ik dit zelf doorgeven aan de Belastingdienst?Elke wijziging die plaatsvindt in je situatie geef je zelf door aan de Belastingdienst. Wanneer je opvanguren wijzigen dien je dit dus zelf zo snel mogelijk door te geven. Dit geldt bijvoorbeeld ook wanneer je inkomen verandert of wanneer jij en je partner uit elkaar gaan. Wijzigingen kun je doorgeven via de website van de Belastingdienst of eenvoudig in de app Kinderopvangtoeslag die je hier kunt downloaden.
Waar kan ik informatie vinden over het aanvragen van kinderopvangtoeslag?Of je in aanmerking komt voor kinderopvangtoeslag en voor het aanvragen verwijzen we je graag naar de website van de Belastingdienst.
-
Veelgestelde vragen over Ruilen
Opvang afmelden en opvangpunten ontvangen
Wanneer heb ik recht op ruiltegoed?Wil je ruiltegoed ontvangen, dan moet je jouw kind uiterlijk een dag voor de betreffende opvangdag vóór 12:00 uur afmelden. Dit doe je via de Ouder app. Wij kunnen dan nog inspelen op de afmelding. Als je je kind later afmeldt, bijvoorbeeld omdat het ziek is geworden of je onverwacht geen opvang nodig hebt, dan ontvang je geen ruiltegoed.
Hoe lang blijft mijn ruiltegoed geldig?Je ruiltegoed is kind- en opvangsoort gebonden en is geldig 30 dagen voor tot 30 dagen na de gemiste opvangdag.
Hoeveel dagen van tevoren kan ik mijn kind afmelden?Afmelden kan 150 dagen (of 5 maanden) vooruit. Het tegoed wat je hiermee opbouwt, is alleen in te zetten in de 30 dagen voor of na de contractdag.
Waar hangt het vanaf of mijn aanvraag wordt goedgekeurd?Je ruiltegoed kunnen we alleen goedkeuren als we voldoende plek hebben op de groep/vestiging. We kijken bij de beoordeling naar de groepssamenstelling, de beroepskracht-kind ratio (bkr) en de pedagogische kwaliteit.
Mijn kind zit op een volle groep. Hoe werkt het ruilen dan?Wij faciliteren, maar ruilen is eigenlijk een service voor en door de ouders. Als je jouw kind op tijd afmeldt, betekent dit namelijk dat er een plekje ontstaat voor een ander kind. Hierbij maak jij als ouder het ruilen mogelijk. Hoe eerder je weet dat je kind niet komt, hoe eerder we een andere ouder blij kunnen maken met een vrijgekomen plek. Bij een volledig bezette groep is ruilen dus alleen mogelijk als een ander kind is afgemeld.
Hoe kan ik mijn ruiltegoed inzetten?Opgebouwd ruiltegoed kun je inzetten bij het aanvragen van extra opvangdagen via het Ouderportaal of de Ouder app. Je ruiltegoed is alleen in te zetten als er voldoende uren in het tegoed zitten. Het is niet mogelijk om een extra opvangdag (of halve dag) deels vanuit je tegoed en deels tegen betaling af te nemen. Extra opvang toch niet nodig? We kunnen de ingezette uren uit het tegoed helaas niet teruggeven. Het tegoed is ook niet om te zetten in geld.
Hoe zie ik wat ik nog aan ruiltegoed heb staan?Het totaaloverzicht tegoed is zichtbaar in de Ouder app en het Ouderportaal.
Opvangdag(en) aanvragen
Wanneer hoor ik of mijn aanvraag akkoord is?De vestigingsmanager beoordeelt je aanvraag zo snel mogelijk, uiterlijk binnen twee werkdagen. Toezeggen van een ruildag of een extra dag doen we vanaf 4 weken voor de betreffende datum tot en met uiterlijk een dag van tevoren. We proberen uiteraard zo snel mogelijk duidelijkheid te geven aan de ouder, zodra de planning, bezetting en andere afmeldingen inzichtelijk zijn.
Aanvragen bekijken we tussen 8:00 en 17:00 uur. Houd er rekening mee dat we je kind pas op kunnen vangen als de aanvraag is goedgekeurd. De status vind je in de agenda onder ‘Aanvragen overzicht’.
Waar hangt de goedkeuring vanaf?Je aanvraag keuren we goed als er voldoende plaats is op de groep, zodanig dat het past binnen de wet- en regelgeving. Dat wil zeggen dat we niet meer dan het maximaal aantal toegestane kinderen op de groep opvangen en dat we de beroepskracht-kind ratio (bkr) niet overschrijden. De bkr is per leeftijdsgroep verschillend. Daardoor kan het voorkomen dat we een aanvraag voor je peuter wel goedkeuren en de aanvraag voor je baby niet.
Telt het weekend mee voor het afmelden en dus voor opbouwen van ruiltegoed?Afmeldingen die je in het weekend doet, kunnen we helaas voor de maandag niet meer meenemen en hier bouw je dus ook geen ruiltegoed mee op.
Mijn aanvraag is afgekeurd. Kan ik op een wachtlijst geplaatst worden?Is je aangevraagde dag (nog) niet mogelijk? Dan plaatsen we je verzoek automatisch op de wachtlijst. Helaas kunnen we je hierover telefonisch niet informeren.
Mijn aangevraagde opvangdag is goedgekeurd. Hoe gaat de betaling?Je kunt de extra opvangdag betalen met ruiltegoed of op factuur (bij onvoldoende ruiltegoed). Extra opvangdagen deels vanuit je ruiltegoed opnemen en de rest op factuur is helaas niet mogelijk. We verrekenen een extra opvangdag ook niet met later opgebouwd ruiltegoed.
Mijn aanvraag geldt voor al mijn kinderen. Kan dat?In het geval van een aanvraag voor meerdere kinderen, kun je ook aangeven dat je er alleen gebruik van wilt maken als we alle aanvragen goedkeuren.
Ik heb de extra opvang toch niet (meer) nodig.Heb je toch geen extra opvang nodig? De ingezette uren uit je tegoed kunnen we helaas niet teruggeven. Het tegoed is ook niet om te zetten in geld.
-
Veelgestelde vragen over Binnenkort starten
Binnenkort starten
Wat kan ik verwachten als ik binnenkort start?Als je binnenkort start neemt de vestigingsmanager contact met je op om een afspraak in te plannen voor het intakegesprek en om te bespreken of je je kindje vanaf de startdatum eerst wil laten wennen door met kortere dagen te beginnen.
Tijdens het intakegesprek vertellen de mentor van je kind en de vestigingsmanager over het reilen en zeilen op de opvang. Nog belangrijker is het om van jou te horen hoe het met je kindje gaat, welk ritme het heeft (als hier al sprake van is) en of je kindje bijvoorbeeld gevoelig is voor bepaalde voedingsstoffen.
Je kunt tijdens het intakegesprek al je vragen stellen, er is alle ruimte om met elkaar te praten. Tot slot wisselen we tijdens het intakegesprek contactgegevens uit zodat we elkaar kunnen bereiken mocht dit nodig zijn tijdens de opvang.Werken jullie met wendagen?Wanneer je kindje gaat starten bij Kindergarden komt er veel op hem of haar af, dit noemen wij de wenperiode. Graag kijken wij samen met jou hoe wij de wenperiode het beste kunnen indelen, zodat je kindje zich snel veilig en vertrouwd voelt. De vestiging neemt voor de startdatum contact met je op om samen een intakegesprek in te plannen en te bespreken of je je kindje vanaf de startdatum eerst wil laten wennen door met kortere dagen te beginnen.
De ervaring leert dat ouders hun kind de eerste twee keer vaak korter brengen. Omdat ze dat zelf fijn vinden of omdat wij merken dat dat prettiger is voor het kind.Hoe ziet een dagritme eruit?Een baby slaapt en eet nog niet op vaste tijden. Onze kinderdagverblijven kennen daarom aparte babygroepen waarin alles zo is ingericht dat we optimaal rekening kunnen houden met het ritme dat je kind thuis gewend is.
Vanaf het eerste jaar werken we langzaam toe naar een vast dagritme. Hoe en wanneer, dat doen we in overleg met jou. Kinderen op de dreumes- en peutergroep eten drie keer per dag samen op vaste tijden. Ook gaan ze minimaal een keer per dag lekker buitenspelen in de tuin. Heerlijk even rennen en je energie kwijt in de buitenlucht! -
Veelgestelde vragen over Op de BSO vestiging
Op de BSO vestiging
Wat zijn de openingstijden van de BSO’s van Kindergarden?Onze BSO’s hebben verschillende openingstijden, omdat niet alle basisscholen op hetzelfde tijdstip uit zijn. Je vindt de specifieke openingstijden voor jouw BSO op de vestigingspagina op onze website.
Hoe gaat de opvang van de Buitenschoolse Opvang in vakantieperiodes in zijn werk?Tijdens de vakantieperiodes is je kind gedurende de hele dag welkom tijdens je contractdagen. De openingstijden zijn dan hetzelfde als de openingstijden van onze kinderdagverblijven: van 07.30 – 18.30 uur. Heb je verlengde opvang nodig? Dan kun je tegen betaling extra kwartieren aanvragen op de vestiging van 7:00-7:30 en 18:30-19:00 uur.
Hoe gaan uitstapjes in zijn werk?Tijdens de vakanties maken we geregeld een uitstapje, want het is niet voor niets vakantie! Onze uitstapjes zijn altijd een combinatie van educatie en fun. Denk dus aan een spannende speurtocht door middel van geocashen in de buurt, of een bezoek aan een lokale imker óf we brengen een bezoek aan een museum, want dat is voor alle leeftijden leuk en leerzaam! We plannen onze uitjes altijd zorgvuldig, stemmen het uitje af op de leeftijden en ontwikkeling van de kinderen en uiteraard gaan altijd onze gediplomeerde pedagogisch medewerkers mee. Je hoort tijdig van de vestigingsmanager of de groep welke uitstapjes er op de planning staan voor de komende vakantie.
Kijk voor meer informatie hierover ook eens hier.
Hoeveel pedagogisch medewerkers staan er op de BSO groep?Op een groep met 10 kinderen in de leeftijd van 4-6 jaar staat 1 pedagogisch medewerker. Op een groep met 12 kinderen van 7-12 jaar staat er 1 pedagogisch medewerker op de groep.
Welke maaltijden zijn er op de BSO?Bij Kindergarden geven we de kinderen gezond en gevarieerd eten, op verschillende momenten van de dag.
Gezond buffet
Het gezonde buffet bestaat uit rauwkost en fruit, yoghurt met muesli, noten en (één) boterham of twee crackers met gezond beleg. We stimuleren de kinderen altijd eerst wat rauwkost te eten voordat ze iets anders kiezen. En uiteraard krijgen ze ook wat te drinken; bij ons is dat water of lauwe thee.
Lunch
Is de school van je kind vroeg uit? Dan bieden uiteraard een gezonde lunch aan! Deze bestaat uit volkoren brood met divers gezond beleg en is er ook de keuze voor yoghurt. Ook bieden we wat te drinken aan; water of lauwe thee.
Tussendoortjes
Einde dag bieden we altijd nog een tussendoortje aan, dat kan bestaan uit (gedroogd) fruit of rauwkost en wat te drinken.
Warme avondmaaltijd
Er zijn ook enkele Kindergarden vestigingen waarbij de kinderen einde dag op de BSO een warme maaltijd krijgen. Handig, want dan hebben de kinderen al gegeten als je ze ophaalt. Uiteraard serveren we altijd een gezonde maaltijd die voldoet aan de Schijf van Vijf en is de maaltijd altijd door onszelf en vers bereid. Als we deze warme maaltijd service aanbieden op een BSO, dan wordt dit op de vestigingspagina vermeld.Hoe gaat het met wennen op de BSO?Je kind komt 2 keer wennen op de BSO. De eerste keer breng je zelf je kind naar de BSO, tijdens dit moment leren je kind en de pedagogisch medewerkers elkaar kennen. Op de tweede wendag halen wij je kind op van school. De wendagen zijn altijd iets korter dan een reguliere dag zodat je kind kan wennen aan de nieuwe situatie. De mentor stemt de tijden voor de wendagen af met jou.
De mentor maakt ook een afspraak met jou voor het intake gesprek. Tijdens het intakegesprek vertellen de mentor en de vestigingsmanager over het reilen en zeilen op de BSO en worden contactgegevens uitgewisseld. Er is dan alle tijd om met elkaar te praten over de BSO. -
Veelgestelde vragen over Op de KDV vestiging
Op de KDV vestiging
Werken jullie met horizontale of verticale groepen?Wij werken met horizontale groepen. Dit betekent dat de groepen naar leeftijd zijn ingedeeld. Zo zijn er babygroepen (0-2 jaar), dreumesgroepen (1-3 jaar) en peutergroepen (2-4 jaar). Een aantal vestigingen heeft ook een peuterplus groep (vanaf 2,5 jaar).
Bij horizontale groepen kunnen we alles beter aan laten sluiten bij de leeftijden en de behoeftes van de kinderen. De ruimtes, materialen en activiteiten zijn speciaal ingericht om tegemoet te komen aan de ontwikkelingsbehoefte van kinderen in deze leeftijdsfases. We kijken overigens wat ieder individueel kind nodig heeft, ongeacht de groep waar het in zit.Hoe ziet een dagritme eruit?Een baby slaapt en eet nog niet op vaste tijden. Onze kinderdagverblijven kennen daarom aparte babygroepen waarin alles zo is ingericht dat we optimaal rekening kunnen houden met het ritme dat je kind thuis gewend is.
Vanaf het eerste jaar werken we langzaam toe naar een vast dagritme. Hoe en wanneer, dat doen we in overleg met jou. Kinderen op de dreumes- en peutergroep eten drie keer per dag samen op vaste tijden. Ook gaan ze minimaal een keer per dag lekker buitenspelen in de tuin. Heerlijk even rennen en je energie kwijt in de buitenlucht!Wat zijn de openingstijden van de kinderdagverblijven van Kindergarden?De reguliere openingstijden van de kinderdagverblijven zijn van 07:30 tot 18:30 uur. Heb je verlengde opvang nodig? Dan kun je tegen betaling extra kwartieren aanvragen op de vestiging van 7:00-7:30 en 18:30-19:00 uur.
Onze BSO’s hebben afwijkende openingstijden. Je vindt deze bij jouw vestiging op onze website.Hoe gaan jullie om met ruilen en extra dagen?Kindergarden biedt de mogelijkheid om vaste opvangdagen te ruilen. We doen dit als de groepssamenstelling het toelaat en er voldoende pedagogisch medewerkers aanwezig zijn op de groep. Meld je je kind tijdig af via de Ouder app? Dan bouw je ruiltegoed op dat je later weer kunt inzetten.
Ruilen is een service die we aanbieden en wordt mogelijk gemaakt door alle ouders. Als jij je kind op tijd afmeldt voor een bepaalde dag, betekent dit namelijk dat er plek ontstaat voor een ander kind. Hoe eerder je weet dat je kind niet komt, hoe eerder we een andere ouder blij kunnen maken met een vrijgekomen plek.
Wil je structureel een extra dag of een andere dag aanvragen, neem dan contact op met onze afdeling customer care per mail klantcontact@kindergarden.nl of telefonisch via 020 423 54 22.
Hoeveel pedagogisch medewerkers staan er op de groepDit kan per locatie en per groep verschillen. Het ligt aan het aantal kinderen op een groep en de leeftijdsverhoudingen binnen de groep. Hiervoor zijn door de GGD vaste richtlijnen opgesteld, die wij hanteren. De Beroepskracht-Kind-Ratio (BKR) is wettelijk bepaald en de regels hiervoor zijn terug te vinden op de website 1ratio.nl.
Wanneer stroomt mijn kind door naar de volgende groep?Omdat we bij Kindergarden werken met horizontale groepen stroomt je kind op een bepaald moment door naar de volgende groep. Hierbij houden we rekening met de ontwikkeling, de leeftijd van je kind en de dagen die je kind op de kinderopvang heeft. Afhankelijk van de drukte op de vestiging kijken we hiervoor 4 tot 6 maanden vooruit. Je hoort van de vestiging wanneer het zo ver is.
Hoe kan ik de groep bereiken?In de Ouderapp staat het telefoonnummer en e-mailadres van de vestiging waar je klant bent. Je vindt deze informatie rechts onderin het menu bij ‘Meer’ en dan ‘Mijn locaties’.
-
Veelgestelde vragen over Mijn Kindergarden / Ouderapp
Mijn Kindergarden / Ouderapp
Wat is de Ouder app?De Ouder app is een gebruiksvriendelijke app die je gemakkelijk op je telefoon installeert. Zo heb je altijd snel en gemakkelijk toegang tot de laatste informatie over je kind(eren) bij Kindergarden.
In de Ouder app ontvang je elke (opvang)dag een overzichtelijk dagverslag van jouw kind(eren). We vertellen je hoeveel je kind heeft gedronken, je ziet wanneer en hoeveel je kind heeft geslapen en uiteraard delen we foto’s van je kind met je. Ook vind je de nieuwsbrieven van je vestiging en het hoofdkantoor van Kindergarden hier overzichtelijk op één plek en meld je je kind(eren) eenvoudig af of vraag je een ruildag aan.
Hoe meld ik mijn kind ziek?Is je kind ziek of wil je hem/haar afmelden voor een dag? Dat kan eenvoudig via onze Ouder app door op de homepage ('Mijn kind') bovenaan op 'Afwezig melden' te klikken. Kies de betreffende dag waarvoor je je kind wilt afmelden, selecteer een reden en klik op 'Aanvraag indienen'.
Hoe laat ik een berichtje achter voor de groep wanneer bijvoorbeeld opa/oma mijn kind komt ophalen?We horen het graag even van te voren wanneer iemand anders dan jij of je partner je kind komt ophalen. Dat kan eenvoudig via onze Ouder app door op de homepage ('Mijn kind') bovenaan op 'Bericht schrijven' te klikken.
Kunnen er ook 2 ouders inloggen op het Ouderportaal?Ja dat kan. Beide ouders hebben elk een eigen account.
-
Veelgestelde vragen over Klachten
Klachten
Ik heb een klachtBespreek de klacht op de vestiging
Bij Kindergarden hechten we veel waarde aan open communicatie. We streven ernaar om eventuele zorgen of klachten zo snel en efficiënt mogelijk op te lossen, zodat iedereen zich gehoord en begrepen voelt.
We moedigen je aan om eventuele klachten of zorgen eerst bespreekbaar te maken met de betrokken vestigingsmanager/medewerker(s) op de vestiging waar het probleem zich heeft voorgedaan. Op deze manier bieden we de mogelijkheid om misverstanden op te helderen en samen tot een goede oplossing te komen. We streven naar een positieve samenwerking. Onze medewerkers staan altijd klaar om te luisteren en te helpen, het informeel indienen van een klacht bij de vestiging is vaak de snelste en meest effectieve manier om tot een oplossing te komen.
Bespreek je je klacht liever met onze afdeling customer care? Ook dat is mogelijk. Neem dan gerust contact op met onze afdeling customer care per mail klantcontact@kindergarden.nl of telefonisch via 020-4235422.Formele klacht
Leidt het gesprek met de betrokken medewerker(s) niet tot de gewenste oplossing? Dan begrijpen we dat een formele klacht nodig kan zijn. Er is een klachtformulier beschikbaar waar je een officiële klacht kunt indienen.
Klik hier om naar het formulier te gaan voor het indienen van een officiële klacht.
Heb je vragen of hulp nodig bij het indienen van een klacht, neem dan gerust contact op met onze afdeling customer care per mail klantcontact@kindergarden.nl of telefonisch via 020-4235422. -
Veelgestelde vragen over Werken bij Kindergarden
Werken bij Kindergarden
Hoe kan ik solliciteren voor een baan bij Kindergarden?Solliciteren voor een baan bij Kindergarden is eenvoudig. We hebben een aparte website gewijd aan onze wervingsactiviteiten. Ga naar onze website www.werkenbijkindergarden.nl en klik op de "Vacatures" pagina. Hier vind je een overzicht van alle openstaande vacatures op verschillende locaties. Klik op de vacature waarin je geïnteresseerd bent en je komt op de vacaturepagina terecht waar je meer informatie vindt over de functie en de vereisten. Als je geïnteresseerd bent, kun je online solliciteren door het sollicitatieformulier in te vullen. We kijken uit naar je sollicitatie!
Kan ik stage lopen bij Kindergarden?Het is mogelijk om stage te lopen voor de functie van pedagogisch medewerker bij Kindergarden. We bieden stageplaatsen aan voor studenten die een opleiding volgen in de richting van pedagogiek, onderwijs, zorg of een gerelateerd vakgebied. Tijdens je stage bij Kindergarden krijg je de kans om waardevolle praktijkervaring op te doen in het werken met jonge kinderen.
Voor een compleet overzicht van de stageplekken voor pedagogisch medewerker bij Kindergarden kun je naar het vacature-overzicht gaan.
Om meer te weten te komen over de mogelijkheden voor stages bij Kindergarden, nodigen we je uit om onze website www.werkenbijkindergarden.nl te bezoeken.