Inrichting en spelmateriaal: kijken door de ogen van jouw kind

Stap een willekeurige groep binnen en je ziet overal herkenbare hoeken en materialen. Ze nodigen uit: ga maar op onderzoek, ga maar spelen! We vertellen je graag hoe we ons meubilair op de vestigingen inzetten. Samen met de spelmaterialen laten we het namelijk meegroeien met jouw kind.

Alles op kindhoogte

Laag meubilair opent een hele nieuwe wereld. Op al onze vestigingen is daarom een deel van het meubilair laag. Lage stoeltjes dus, lage tafeltjes en kasten met speelgoed op ooghoogte. Hierdoor zijn het speelgoed en ons spelmateriaal door de kinderen zelf te pakken. Dat doen we om de zelfstandigheid te bevorderen.

Een spiegel is er niet om de ruimte groter te laten lijken. Het is een speel- en ontdek-item.

Chantal van den Houten
Vestigingsmanager bij Kindergarden

Klimmen op eigen niveau

Kinderen hebben op elke leeftijd andere ontwikkelbehoeften. Een baby doet pogingen tot omrollen, een dreumes wil graag klimmen en klauteren en een peuter zoekt graag zijn grenzen op. Al onze groepsruimtes komen tegemoet aan die behoeften.

Op elke groep vind je dan ook een klimelement, aangepast aan de ontwikkelfase van die specifieke groep. De behoefte tot klimmen hoort namelijk bij de natuurlijke lichamelijke ontwikkeling van ieder kind. Een baby zal proberen ergens op te klimmen, doorheen te kruipen of zich ergens aan op te trekken. De dreumes klimt voor het eerst de hoogte in en een peuter klimt, springt en klautert. Als je kinderen zelf veel laat klauteren en vrij laat bewegen, oefenen ze gelijk hun evenwichtsgevoel. Zo draagt onze inrichting en ons meubilair bij aan de ontwikkeling van je kind.

De ruimte met alles wat erin staat, functioneert nu als extra pedagogisch medewerker.

Claudia Dobber
Verantwoordelijk voor ons Concept & Inrichting binnen Kindergarden

Onze inrichting en spelmaterialen in beeld

  • Zitten (en optrekken) op de babygroep

    De jongsten trekken zich er aan op en de oudere kinderen kunnen zo gemakkelijk zelf aan tafel gaan zitten.

  • Zitten op de dreumesgroep

    Multifunctionele stoelen voor de dreumesen, want omgekeerd zijn het ideale verzamelbakken.

  • Zitten (en spelen) op de peutergroep

    De tafel en stoeltjes worden door de peuters zowel voor de lunch als bij het spel gebruikt.

  • Zitten op de peuterplusgroep

    Ideaal gewoon kunnen aanschuiven op je eigen hoogte, ook voor de wat grotere kinderen.

Verschonen, spelen, voeden

Ruimte om vrij te bewegen is essentieel voor kinderen. Een paar voorbeelden hoe we jouw kind de ruimte geven…

Plat verschoningskussen

We verschonen op een plat aankleedkussen zonder opstaande randen. Op deze manier kan een pedagogisch medewerker je kind volgen in de bewegingen en wordt het niet beperkt door de omhoog staande randen. 

Platte, harde speelmat

Onze speelmat op de babygroep is gemaakt van wat harder materiaal. Dat zorgt voor een vlakke ondergrond waarop je kind zich vanuit de rugligging kan ontwikkelen. Het helpt je baby om zijn eigen bewegingen (grijpen, draaien, tijgeren, kruipen) te ervaren en te oefenen. 

Wippertjes? Op schoot!

Op onze vestigingen zijn geen wippertjes. Je baby krijgt daarin namelijk niet die bewegingsvrijheid die juist zo belangrijk is. Onze pedagogisch medewerker neemt je baby op schoot bij een eetmoment. Zo kan zij met het geven van hapjes meebewegen met jouw baby en is er tegelijk een fijn ‘dichtbij  moment’. Kinderen van deze leeftijd hebben namelijk fysiek contact erg nodig. 

Zelf tot spel komen

Kinderen leren het meest leren van elkaar en van de pedagogisch medewerker in een voorbereide, ingerichte ruimte. Wij noemen dit een leerrijke omgeving. Daarom hebben we oog voor onze medewerkers én het meubilair én de ruimtes. Bij het inrichten kijken we door de ogen van jouw kind.  Zo kan je kind zijn of haar eigen interesse volgen en zelf op onderzoek gaan en is er niet altijd hulp nodig van onze pedagogisch medewerkers. Het leert zo eerder om zelf keuzes te maken en krijgt meer zelfvertrouwen. 

Voorbeeld voor elkaar

De groepen op onze vestigingen zijn zo ingericht dat kinderen elkaar stimuleren. Een kind dat een ‘werkje’ uit de kast pakt om mee aan de slag te gaan, zet een ander kind als het ware “aan” om hetzelfde te doen; ze imiteren elkaar. Het uitzoeken, het spelen aan de tafel met het zelfgekozen materiaal en het opruimen daarvan illustreren dat kinderen een voorbeeld voor elkaar zijn. 

Aanmoedigen

Een pedagogisch medewerker van Kindergarden laat de kinderen zien hoe je gebruik kunt maken van de materialen en de ruimte. Ze observeren de kinderen en sturen aan daar waar nodig. Ze leggen uit en helpen de kinderen om zelf dingen op te lossen.

We scheppen voorwaarden

De groepsruimte zelf, de hoeken en ruimtes met een specifieke functie – alles is goed voorbereid. Of je nu een baby-, dreumes- of peutergroep(plus) bij ons binnenstapt, overal zie je herkenbare hoeken en materialen die aangepast zijn aan de behoeften en de ontwikkelfase van de kinderen. Meubilair en materiaal groeien mee met de kinderen. Daarmee stimuleren we de creativiteit die ieder kind van nature heeft. We zijn continu bezig met het scheppen van voorwaarden om kinderen, en dus ook jouw kind, tot eigen (samen-) spel te laten komen.

Gerelateerde info

Waar is onze werkwijze op gebaseerd bij onze KDV's?

Ieder kind heeft aandacht en begeleiding nodig om zich te ontwikkelen. In Wereldwijs, ons pedagogisch programma, leggen we uit hoe we die aandacht en begeleiding geven en waarom we het juist op die manier doen. Wereldwijs is de perfecte houvast voor onze pedagogisch medewerkers, omdat we alles heel uitgebreid en doordacht hebben uitgewerkt en vastgelegd. Dankzij dit programma weet jij als ouder ook naar welke ontwikkelpunten onze aandacht uitgaat. In het kort zijn deze: we zorgen voor een leerrijke omgeving, helemaal afgestemd op belevingswereld van jouw kind. We zorgen ook voor een duidelijk dagritme en voor de beste groepsindeling.

Lees meer

Waarom heeft Kindergarden horizontale groepen?

Wist je dat een baby speelt en leert met zijn hele lichaam? Het liefst in een rustige omgeving? En dat een dreumes behoefte heeft om energie te verbranden, om kracht en coördinatie te ontwikkelen? En peuters? Ja, die willen vooral alles zelf doen. Spelenderwijs leren ze om te delen en stapje voor stapje maken ze kennis met eigen verantwoordelijkheden. Samengevat: ieder kind leeft in een wereld waarin alles indruk maakt – en ook alles invloed heeft. En daarom werken we op onze vestigingen met horizontale groepen.

Lees meer
​​​​
    ​​​​