Waar is onze werkwijze op gebaseerd?

Ieder kind heeft aandacht en begeleiding nodig om zich te ontwikkelen. In Wereldwijs, ons pedagogisch programma, leggen we uit hoe we die aandacht en begeleiding geven en waarom we het juist op die manier doen. Wereldwijs is de perfecte houvast voor onze pedagogisch medewerkers, omdat we alles heel uitgebreid en doordacht hebben uitgewerkt en vastgelegd. Dankzij dit programma weet jij als ouder ook naar welke ontwikkelpunten onze aandacht uitgaat. In het kort zijn deze: we zorgen voor een leerrijke omgeving, helemaal afgestemd op belevingswereld van jouw kind. We zorgen ook voor een duidelijk dagritme en voor de beste groepsindeling.

Vanuit vertrouwen

Een kind hecht zich aan jou als ouder en als het zich veilig voelt, leert het op zichzelf en op zijn omgeving te vertrouwen. Vanuit dat vertrouwen kijkt het nieuwsgierig om zich heen, luistert aandachtig naar nieuwe geluiden, altijd klaar om te ontdekken en zich te ontwikkelen. Niet alleen als individu, maar ook binnen een groep. Onze professionele medewerkers doen er in het begin dan ook alles aan om zelf ook die veiligheid te kunnen bieden. Door aandacht te geven en door passende materialen aan te bieden in onze leerrijke omgeving. 

Tweede natuur

Even oogcontact, een aai over de bol of reageren als een kind je nodig heeft…. Voor onze medewerkers is dat een tweede natuur. Een goede relatie en interactie tussen onze pedagogisch medewerkers en een kind is essentieel. Tijdens de interactie tussen hen en een kind, en tussen kinderen onderling, vindt namelijk de ontwikkeling plaats. Dat betekent kijken en luisteren en de juiste reactie aan een kind teruggeven.

Steeds een stapje verder

Bij Kindergarden hebben we veel respect voor je kind. We kijken voortdurend wat het nodig heeft en wat de intenties zijn van het gedrag. We behandelen je kind liefdevol en positief, en proberen het goede voorbeeld te geven. We praten bijvoorbeeld veel en leggen alles uit. Altijd proberen we het uit te dagen om net een stapje verder te gaan, maar pushen niet.

Rust en activiteit

Ons pedagogisch programma deelt de visies van Pikler, Montesorri, Steiner, Reggio Emilia en Riksen-Walraven. Allemaal leggen zij de nadruk op ontwikkeling en wat zij het ‘het welbevinden’ van de kinderen noemen. Ze wijzen op een goede dagstructuur die voldoende afwisseling biedt tussen rust en activiteiten. Onze leerrijke omgeving past daarbij en ondersteunt de pedagogisch medewerkers in hun contact met jouw kind.

Zelfstandig worden

Bij alles wat we je kind aanreiken, gaat het om het proces zelf. De groei naar zelfstandigheid staat altijd voorop. Het mooie is dat kinderen altijd uit zijn op hun eigen ontwikkeling. Juist door ‘gewone’ leerervaringen aan te bieden, ontwikkelen ze zich op uiteenlopende gebieden. Dit betekent ook dat Kindergarden de pedagogische basisdoelen realiseert van Marianne Riksen-Walraven die in de Wet Kinderopvang staan.

Horizontale groepen zijn beter

Onze keuze voor een horizontale groepsindeling sluit naadloos aan bij onze visie op kinderopvang. Een horizontale groepsindeling is een uitstekende manier om je kind een veilige omgeving te kunnen bieden. Die omgeving voorziet in de behoeften en prikkelt om nieuwe dingen te leren en op ontdekkingstocht te gaan. Fijn om te weten: uit de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang blijkt al jaren dat voor zowel baby’s als oudere kinderen horizontale groepen beter zijn dan verticale groepen. De inrichting van de ruimte kan namelijk beter worden afgestemd op de kinderen. Bovendien is de emotionele en educatieve kwaliteit hoger op horizontale groepen.

Gerelateerde info

Onze medewerkers zijn onze grootste kracht

Bij Kindergarden geven we jouw kindje de aandacht waar het op dat moment behoefte aan heeft. Liefdevolle, onverdeelde aandacht… We praten zacht, houden oogcontact, benoemen wat we doen en wat je kindje doet: bij het op schoot voeden, bij het verschonen, bij het naar bed brengen of wakker worden en bij het spelen en ontdekken. We zijn trots op onze medewerkers die jouw kindje elk moment met de best mogelijke zorg omringen. Ze zijn betrokken en delen graag hun pedagogische kennis en ervaring met jou. Zij zijn onze grootste kracht!

Lees meer

Waarom heeft Kindergarden horizontale groepen?

Wist je dat een baby speelt en leert met zijn hele lichaam? Het liefst in een rustige omgeving? En dat een dreumes behoefte heeft om energie te verbranden, om kracht en coördinatie te ontwikkelen? En peuters? Ja, die willen vooral alles zelf doen. Spelenderwijs leren ze om te delen en stapje voor stapje maken ze kennis met eigen verantwoordelijkheden. Samengevat: ieder kind leeft in een wereld waarin alles indruk maakt – en ook alles invloed heeft. En daarom werken we op onze vestigingen met horizontale groepen.

Lees meer
​​​​
    ​​​​