VERVOLG 27
VERVOLG 27

Hoe zit het eigenlijk met...?

Oriënteren op kinderopvang brengt ook allerlei vragen met zich mee. Daarom hebben wij de meest gestelde vragen voor je onder elkaar gezet. Staat je vraag er niet tussen, of heb je liever persoonlijk contact? Neem dan telefonisch contact met ons op 020 - 423 54 22.

Hebben jullie plek?

  • We werken vaak met wachtlijsten

Op de meeste vestigingen werken we met wachtlijsten omdat alle plekken momenteel gevuld zijn. Om een nieuwe plek voor jou beschikbaar te krijgen, zijn we afhankelijk van opzeggingen of wijzigingen in de planning. Dit maakt het heel lastig om een inschatting te maken hoe lang het duurt voordat er plaatsingsmogelijkheden ontstaan. We bieden plekken aan op basis van de inschrijfdatum.

‘Hoeveel wachtenden zijn er voor me?’ Ook lastig te zeggen. Op de wachtlijst staan namelijk kinderen van alle leeftijden en we werken met horizontale groepen. Zodra er een plek vrijkomt die aan je wensen voldoet, bieden we je ‘m natuurlijk aan.

We werken met twee soorten wachtlijsten: een voorrangswachtlijst voor broertjes en zusjes en voor aanvragen van extra dagen van al geplaatste kinderen en een algemene voor kinderen die nog niet geplaatst zijn bij Kindergarden.

  • Wanneer hoor ik of er een plek is?

Zoek je op korte termijn plek? Dan kijken we graag wat de mogelijkheden zijn in onze planning. Bij drukkere vestigingen werken wij vaak rond de 4 maanden vooruit. Is er een wachtlijst? Dan zijn we afhankelijk van opzeggingen/wijzigingen in de planning om weer nieuwe plekken beschikbaar te krijgen.

Ben je zwanger en is het  nog wat verder weg? Bij Kindergarden werken we met horizontale groepen wat effect heeft op hoe ver we vooruit kunnen plannen. Horizontaal betekent dat kinderen op een bepaald moment doorstromen naar de volgende groep. Omdat we hierbij rekening houden met de ontwikkeling, de leeftijd van de kinderen en de dagen die een kind op de kinderopvang heeft, kijken we afhankelijk van de drukte op de vestiging hiervoor 4 tot 6 maanden vooruit. Daarbij kan er in een planning nog zoveel veranderen. Factoren die bijvoorbeeld van invloed zijn: aanmelding van broertjes/zusjes (voorrang), wijziging van kinderen die al geplaatst zijn (ruilen of uitbreiden van dagen) en opzeggingen.

  • Hoe groot is de kans dat ik een plek krijg?

Dat hangt van verschillende factoren af: gewenste dagen, om hoeveel dagen het gaat en hoe flexibel je bent. Een kans op een plek voor 1 dag is bijvoorbeeld groter dan dat er in één keer 3 of 4 dagen beschikbaar komen. Hoe flexibeler je als ouder bent, hoe groter de kans dat we je een aanbod kunnen doen.

Inschrijven

  • Wanneer moet ik me inschrijven voor de wachtlijst?

We adviseren je om je kind zo snel mogelijk in te schrijven om de kans op een plek te vergroten. We nemen je wens mee in de planning en doen natuurlijk ons uiterste best om iets voor je te betekenen.

  • Is de inschrijving een garantie dat ik daadwerkelijk een plek heb?

We doen ons uiterste best om een plek voor je te realiseren. Maar we kunnen helaas geen garantie geven dat we meteen vanaf de gewenste startdatum een plek beschikbaar hebben op de voorkeursdagen.

  • Zijn er kosten aan verbonden om mijn kind op de wachtlijst te plaatsen en/of in te schrijven?

Nee, het inschrijven voor de wachtlijst is kosteloos en vrijblijvend.

  • Zijn er annuleringskosten?

Aan de inschrijving zijn geen annuleringskosten verbonden. Op het moment dat je als ouders het contract getekend hebt, kun je de plek nog tot 1 maand voor plaatsing kosteloos annuleren. Anders hanteren we een opzegtermijn van 1 maand.

  • Moet ik me bij meerdere organisaties inschrijven?

Het is altijd verstandig om je in te schrijven bij meerdere organisaties.

Algemene vragen

  • Wat zijn de kosten voor de opvang?

We hanteren een vaste prijs per maand voor het aantal opvangdagen per week. We zijn 11 uur per dag geopend. De maandprijs blijft gelijk ongeacht het aantal uur per dag dat je kind daadwerkelijk naar de opvang gaat. De kosten per maand kunnen per locatie verschillen. De tarieven kun je per vestiging terugvinden op onze website.

  • Hoe is jullie maandtarief opgebouwd?

We rekenen vanuit een jaarbedrag. Daarbij houden we rekening met de sluitingsweek tussen Kerst en Oud & Nieuw en de nationale feestdagen. Het uiteindelijke jaarbedrag wordt uitgesmeerd over 12 maanden. Daardoor wordt er elke maand hetzelfde maandbedrag gefactureerd.

  • Heb ik recht op kinderopvangtoeslag? Hoeveel kinderopvangtoeslag ontvang ik?

Dit is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het inkomen van de ouders. De kinderopvangtoeslag kun je aanvragen via de Belastingdienst. Zij bepalen of je in aanmerking komt voor de kinderopvangtoeslag en wat de eventuele hoogte is van dit bedrag. Via de website van de Belastingdienst kun je een proefberekening maken om te zien of je als ouder recht heb op kinderopvangtoeslag. Om de proefberekening te kunnen maken, heb je de volgende informatie nodig die je op onze tarievenpagina’s kunt vinden. 

  • aantal uren per dag/maand
  • gemiddeld uurtarief
  • maandprijs.

  • Bieden jullie flexibele contracten aan? (om de week, halve dagen, dagen flexibel inzetbaar, 40-weken contracten, alleen vakantieperiodes opvang)

Nee, we bieden geen flexibele contracten. Dit heeft er mee te maken dat we bij de meeste vestigingen wachtlijsten hebben. Daarbij vinden we het heel belangrijk om de rust en de continuïteit op de groep te kunnen waarborgen. Er zijn wel uitzonderingen. Deze zijn helemaal afhankelijk naar welke vestiging je interesse uit gaat.

  • De tarieven van jullie vestigingen zijn niet overal gelijk. Waarom?

Dat heeft met verschillende factoren te maken: de locatie van de vestiging bijvoorbeeld, de huur van het pand of de concurrentie in de buurt.

  • Wat zijn de openingstijden van Kindergarden?

De reguliere openingstijden zijn van 07:30 tot 18:30 uur. Heb je verlengde opvang nodig? Dan kun je tegen betaling extra kwartieren aanvragen op de vestiging van 7:00-7:30 en 18:30-19:00 uur.

  • Hoe gaan jullie om met ruilen en extra dagen?

Het ruilen van dagen is in principe niet mogelijk bij Kindergarden, tenzij door de vestigingsmanager een uitzondering gemaakt wordt. Je mag een verzoek altijd voorleggen. Het aanvragen van incidentele ruil- en/of extra dagen verloopt altijd via de vestiging. 

  • Zijn BSO-contracten inclusief hele dagen opvang tijdens studiedagen en/of schoolvakanties?

Bij een BSO-contract bieden we na schooltijden opvang.  Afhankelijk van wanneer de school uitgaat worden kinderen rond die tijd door een pedagogisch medewerker opgehaald. Tijdens schoolvakanties en/of studiedagen zijn  kinderen de hele dag welkom op de BSO. Hiervoor gelden dezelfde tijden als bij het kinderdagverblijf: 07:30-18:30 uur. Dit geldt alleen voor de contractdagen. Mocht bijvoorbeeld een studiedag buiten je contractdag vallen, kan er in overleg met de vestigingsmanager worden gekeken of deze extra dag aangevraagd kan worden.  

  • Werken jullie met horizontale of verticale groepen?

Wij werken met horizontale groepen. Dit betekent dat de groepen naar leeftijd zijn ingedeeld. Zo zijn er babygroepen (0-2 jaar), dreumesgroepen (1-3 jaar) en peutergroepen (2-4 jaar). Een aantal vestigingen heeft ook een peuterplus groep (vanaf 2,5 jaar). Daarmee sluiten we nog beter aan bij de leeftijden en de behoeftes van de kinderen. De ruimtes, materialen en activiteiten zijn speciaal ingericht om tegemoet te komen aan de ontwikkelingsbehoefte van kinderen in deze leeftijdsfases. We kijken overigens wat ieder individueel kind nodig heeft, ongeacht de groep waar het in zit. 

  • Hoeveel pedagogisch medewerkers staan er op de groep?

Dit kan per locatie en per groep verschillen. Het ligt aan het aantal kinderen op een groep en de leeftijdsverhoudingen binnen de groep. Hiervoor zijn door de GGD vaste richtlijnen opgesteld, die wij hanteren. De Beroepskracht-Kind-Ratio (BKR) is wettelijk bepaald en de regels hiervoor zijn terug te vinden op 1ratio.nl.

Bestaande klanten

  • Krijg ik bij een tweede kindje korting?

Nee, aan een tweede kindje zit geen korting verbonden. Bij een tweede kindje krijg je als ouder in verhouding wel meer kinderopvangtoeslag via de Belastingdienst.

  • Hoe schrijf ik mijn tweede of volgende kindje in bij Kindergarden?

De inschrijving kun je via het Ouderportaal aanvragen. Het kan natuurlijk ook telefonisch of per mail via info@kindergarden.nl. Wij horen graag wanneer je ongeveer bent uitgerekend en per wanneer je de opvang zou willen starten. Zo kunnen we je op de wachtlijst plaatsen en je tijdig informeren over de beschikbaarheid van de gewenste dagen en de startdatum.

  • Hoe kan ik opzeggen?

Opzeggen mag altijd als je maar 1 maand opzegtermijn in acht neemt. Deze maand geldt ook als je een deelopzegging doet: 1 dag minder bijvoorbeeld. Graag ontvangen we je bericht per mail via info@kindergarden.nl of via het Ouderportaal.

  • Hoe kan ik de groep bereiken?

In het Ouderportaal en in de Ouderapp staat het telefoonnummer van de vestiging waar je klant bent. 

  • Ik ben de PIN-code kwijt om in de app te kunnen

Geen probleem, de PIN-code is algemeen: 2110. Met je eigen inloggegevens kun je verder inloggen om de app weer actief te maken.

  • Ik heb een klacht

We staan je graag te woord! Natuurlijk doen we er alles aan om te zien of wij het probleem met jou of samen met de vestigingsmanager kunnen oplossen! Je kunt ons bellen op het nummer 020-423 54 22.

 

×