Op onze babygroepen

Op de babygroep is je kindje in het begin helemaal afhankelijk van de pedagogisch medewerkers. Onze visie op kinderopvang is dat alles ervoor moet zorgen dat jouw baby díe aandacht krijgt die hij of zij op dat moment nodig heeft. De liefdevolle, positieve houding van onze medewerkers is daarbij belangrijk, maar ook de inrichting van onze ruimtes en het spelmateriaal.

Aandacht bij verschonen

Een verschoningsmoment op de babygroep is voor ons geen automatische handeling, maar juist een moment van persoonlijke aandacht. Baby’s genieten namelijk van huidcontact met anderen. Door met zorg een baby aan te raken ondersteun je een positief bewustzijn van het lichaam. Daarom benaderen we het verzorgingsmoment als een belangrijk en leerrijk een-op-een moment tussen jouw baby en onze pedagogisch medewerkers.

Tijdens alledaagse handelingen zijn we bewust en intensief met jouw baby bezig. Op die manier werken we aan een veilige, emotionele omgeving en zorgen we voor een goede hechting. We benutten die momenten om reacties uit te lokken en oefenen spelenderwijs bewegingen.

We verschonen de kindjes op een plat aankleedkussen en niet op een kussen met opstaande randen, zodat we kinderen kunnen volgen in hun bewegingen.

Mijke Visser
Beleidspedagoog bij Kindergarden

Volgen van het slaapritme

We volgen het slaapritme van jouw baby. Goed voor de baby zelf en hierdoor creëren we ook rust op de groep. Bovendien zijn hierdoor ook niet altijd alle kindjes tegelijkertijd ‘op de groep’. Daardoor kunnen de pedagogisch medewerkers hun tijd goed verdelen over die kinderen die wakker zijn. Naar mate ze ouder worden en een meer regelmatig slaapritme krijgen, zie je dat er steeds een aantal dezelfde kinderen tegelijk wakker zijn en gaan slapen. Dat is goed voor de interactie. Een eerste groepsgevoel kan ontstaan, waardoor kinderen samen tot ontwikkeling komen. 

Geluiden en lichaamstaal

Kinderen in de leeftijdsfase van de babygroep kunnen nog niet praten of aangeven wat zij wel of niet willen. Zij communiceren door middel van klanken, huilen, gezichtsuitdrukkingen en bewegingen. Daarom trainen we onze pedagogisch medewerkers van de babygroepen om hier alert op te zijn en naar te handelen. Zo kunnen we goed reageren op de behoeften van ieder individueel kindje. 

​​​​
    ​​​​