Inrichting en activiteiten: waarom doen we het juist zo?

Plezier hebben! Het vertrouwen krijgen om zelf keuzes te maken, zodat je jouw talenten kan ontdekken. Waar kunnen kinderen dat beter doen dan in een inspirerende, uitdagende omgeving? Terwijl ze ook nog eens begeleid en aangemoedigd worden door liefdevolle, gespecialiseerde medewerkers? Op onze BSO’s geven we je kind alle ruimte om na school vrij te zijn.

Veel activiteiten, veel variatie

Na school zijn kinderen toe aan ontspannen, bewegen, spelen en met leeftijdsgenootjes zijn. Dat kan allemaal op onze BSO’s. Anders dan bij het kinderdagverblijf kan het leeftijdsverschil tussen de kinderen op de BSO soms 8 jaar zijn. Nu heeft een kind van 4 jaar andere begeleiding en uitdaging nodig dan een kind van 9 jaar. Daarom splitsen we onze activiteiten op in activiteiten voor de onderbouw (4-6 jaar) en de bovenbouw (7+), óf passen we de activiteit net even aan. 

Samenwerken in groepen

Hoe doen we dat? Nou, de 4 tot 6 jarigen snijden bijvoorbeeld bij een kookactiviteit de ingrediënten en de oudere kinderen maken daar lekker loempia’s of sushi van. En uiteraard smikkelen we allemaal van het eindresultaat. Op deze manier kunnen we elke leeftijdsgroep díe aandacht en uitdaging geven die ze nodig hebben. Omdat we in groepen samenwerken, helpen de kinderen elkaar en leren ze van elkaar. 

Over alles is nagedacht

BSO tijd is vrije tijd: kinderen moeten het naar hun zin hebben en dat gaat bij ons goed samen met uitdaging en ontwikkeling. Waar mogelijk werken we met verschillende ruimtes en hoeken. Alles heeft een achterliggende gedachte: tot rust komen of juist aanzetten tot inspanning, activiteit en/of expressie. Neem ons Hoe? Zo! Lab. Hier onderzoeken en experimenteren de kinderen, ze verzorgen dieren en planten, bouwen en leren, terwijl ze aan het ontdekken zijn. Onze jonge wetenschappers verwonderen zich over steeds meer nieuwe dingen.

Altijd leuk om te zien dat zowel jongens als meisjes zich aanmelden voor ons Hoe? Zo! Lab. Elke dag zet ik andere activiteiten neer: proefjes, planten kweken; ze gaan gelijk op ontdekkingstocht, vaak al zonder tekst en uitleg.

Pedagogisch medewerker BSO bij Kindergarden

Van elkaar leren

Kinderen leren het meeste van elkaar. Ze imiteren elkaar, maar ze voorzien elkaar ook voortdurend van feedback waardoor ze gaan nadenken over de dingen die ze doen. Zo worden bijvoorbeeld de jongere kinderen uitgedaagd net weer even een stapje verder te gaan, juist omdat ze vaak met iets oudere kinderen in een groep zitten. Vriendschappen spelen hier ook een belangrijke rol in. De eerste, hechte vriendschappen ontstaan vaak op de BSO (of in de BSO-leeftijd). Door bij een groep te horen, krijgen de kinderen veel zelfvertrouwen. Ze leren samen te werken, conflicten op te lossen en grenzen aan te geven. Het mooie is dat dit vaak allemaal vanzelf gaat, juist door hun interactie. 

Band met de BSO medewerker

We scheppen een fijn klimaat waarin ieder kind zich veilig voelt. Onze medewerkers laten de kinderen zien hoe je gebruik kunt maken van de materialen en de ruimte op de BSO. Ze observeren en sturen aan of bij waar nodig. Ze leggen uit (goed voor de taalontwikkeling) en helpen de kinderen om zelf dingen op te lossen en hoe ze tot (samen-) spel kunnen komen. Doordat de kinderen een band opbouwen met onze pedagogisch medewerkers, zijn zij een voorbeeld voor hen. 

Gerelateerde info

Elke leeftijd vraagt om een eigen aanpak

Juist omdat kinderen in elke leeftijdsfase andere behoeften hebben, werken we op onze BSO’s met de volgende leeftijdsgroepen. Zo kunnen we goed rekening houden met het verschil tussen de kinderen qua ontwikkeling, interesse en leeftijd.

Lees meer
Van kleine tot grote BSO’s

Elke Kindergarden BSO is uniek. Dat komt door de samenstelling van het team en door de beschikbare ruimte op de vestiging. Er zijn BSO’s die één ruimte tot hun beschikking hebben en er zijn er met wel 10 specifieke ruimtes.

Lees meer
    ​​​​