Kijk ik kan het zelf

Tips en advies

De oudste peuters op de groep zijn vaak toe aan school. Hoe zorg je ervoor dat ze zich spelenderwijs voor kunnen bereiden?
Pedagogisch medewerkers Noor & Stephanie vertellen over hun ‘Peuterplus groep’ en geven tips:

Peuter

We merken dat peuters die bijna vier jaar zijn, ook echt toe zijn om naar school te gaan. Door als pedagogisch medewerker bewust te zijn van de behoeften van de oudere peuters en de activiteiten en omgeving hierop aan te passen zorgt ervoor dat de kinderen genoeg uitgedaagd blijven en ze niet verveeld raken op de groep.

 

Peuterplus programma

Daarom spelen we op iedere vestiging in op de behoeften van deze peuters. Soms in een Peuterplus groep en soms via een aangepast Peuterplus programma. Dit geeft de oudste peuters de gelegenheid zich in een vertrouwde en veilige omgeving spelenderwijs voor te bereiden op school. Zo worden ze uitgenodigd om deel te nemen aan een kring. Deze maken ze zelf door hun eigen stoeltje een plek te geven in de kring. In de kring wordt vervolgens het fruit gegeten en krijgen de kinderen op een speelse manier Engelse les.

Wereldwijs

De inrichting van onze groepsruimtes zorgt voor een leerrijke omgeving voor de kinderen waarin alle ontwikkelgebieden van ons programma Wereldwijs aan bod komen. Voor de oudste peuters bieden we materialen aan die kinderen motorisch meer uitdagen of die hen stimuleren zelf na te denken wat er nodig is om een bepaalde activiteit te doen. Zoals vrije toegang tot prikpennen en materialen om te kunnen verven, zonder dat ze een medewerker nodig hebben om dit te realiseren: ‘Ik zie dat je gaat verven, wat heb je hiervoor nodig?’

Onderzoekend vermogen

In de marktkraam worden de peuters bijvoorbeeld uitgedaagd na te denken over onderwerpen als: wat is zwaar en wat is licht. Dit aan de hand van een weegschaal, zodat ze een beroep op hun onderzoekend vermogen moeten doen. Pedagogisch medewerkers helpen de kinderen het zelf te doen en dagen hen uit zelf oplossingen te bedenken en elkaar te helpen.

Zorg voor jezelf en anderen

Ook qua verzorging geven we de oudste kinderen meer verantwoordelijkheid. Er is toegang tot tafelkleden, bestek, bekers, kraan, watertap en -kan. Kinderen bereiden in hun eigen tempo de verzorgingsmomenten met elkaar voor. Waar nodig zijn er pedagogisch medewerkers die hen helpen het zelf te doen: ‘Jullie willen beiden drinken inschenken en er is maar één kan, hoe kunnen we dit oplossen?’

Lize is pedagogisch coach bij Kindergarden en deelt
regelmatig haar pedagogisch kennis, gezonde recepten en verhalen uit de praktijk.

Lize van den Hoogen - van de Linde
Pedagogisch coach

Wat kun je thuis doen?

Niet alleen bij Kindergarden, maar ook thuis zoekt een peuter uitdagingen. We horen ouders vaak zeggen: ‘Hij is er zo aan toe om naar school te gaan!’ Hieronder wat voorbeelden die je met je oudste peuter thuis kunt doen:

  • Fijne motoriek: bij een bijna naar schoolgaande peuter is de fijne motoriek volop in ontwikkeling. Probeer hierop in te spelen. Voorbereidend schrijven hoeft niet altijd op papier, dit kun je aanbieden met bijvoorbeeld een bak of kom (vogel)zand: schrijf zelf een letter op papier en laat je peuter zien hoe je deze kunt schrijven in het zand. En hup… je kunt het zo weer uitvegen!

  • Grote wasjes, kleine wasjes: peuters hebben een ontzettend rijke fantasie. Zoek een grote, kartonnen doos. Met een schaar, plakband en stift kan je er samen een wasmachine van maken. Wat kleertjes in een mandje erbij en je kind kan zich uitleven! Zet er nog een wasrek bij of span een stuk touw door de kamer, dan kan de ‘natte’ was met knijpers opgehangen worden. Dit is naast veel plezier ook weer goed voor de fijne motoriek van je kind.

  • Voetplezier: teken op een groot stuk papier voetafdrukken die steeds een andere kant op wijzen. Laat je kind(eren) vervolgens erover lopen en haar / zijn voetjes zo neer zetten zoals op het papier. Dit draagt bij aan de grove motoriek. En als er tijd voor is, is het ook leuk om een bak met verf neer te zetten waarin je kind(eren) haar/zijn handen en voeten kan zetten om eigen afdrukken te maken op het papier. Als je ook je eigen handafdruk erbij plaatst kan je samen het verschil tussen groot en klein bespreken.

  • Letter puzzelen: koop een paar houten letters, maak er een woord of naam van en trek de letters om op papier. Haal de letters weg en vraag je kind de letters opnieuw neer te leggen op het papier. Zo komt je kind op een speelse manier in contact met letters en woorden en leert het verbanden te leggen.

  • Zelf doen: een peuter wil graag alles zelf doen. Geef je kind waar mogelijk de ruimte om het brood zelf te smeren, drinken in te schenken, tafel te dekken, aan te kleden en tanden te poetsen. Alles wat een peuter zelf voor elkaar krijgt geeft hem/haar veel voldoening en plezier. Kijk eens hoe groot ik al ben mama?!

  • Hamertje tik: een groot succes bij ons op de peutergroepen. Met een kleine hamer en spijkertjes iets creëren geeft veel voldoening en is ook weer goed voor de fijne motoriek. Ga iets verder door voorbeelden klaar te leggen of geef je kind een opdracht als het maken van hun droomhuisje. Fantaseren is het mooiste wat er is!